De ruzie tussen Albert Heijn en de agrarische sector over een eenzijdige leverancierskorting is bijgelegd. Albert Heijn gaat meer direct zaken doen met boeren en tuinders.

Dat bevestigen branchevereniging LTO en Albert Heijn dinsdag tegenover Het Financieele Dagblad. Uit een onderzoek van EFMI Business School blijkt dat de toekomst voor supermarkten steeds meer ligt in directe deals met leveranciers, waarbij bijvoorbeeld veilingen worden overgeslagen.

Zowel Albert Heijn als boeren en tuinders zien kansen in meer directe leveringsafspraken. “Supermarkten zijn etalages van boeren en tuinders”, stelt voorzitter Albert Jan Maat van LTO tegenover het FD.

Albert Heijn en leveranciers

Als supermarkten samen met boeren en tuinders producten ontwikkelen voor specifieke doelgroepen, kunnen beide daar voordeel van hebben. Albert Heijn zorgde in het verleden voor dat de paprika en avocado gemeengoed werden in Nederlandse keukens. “Klanten zijn gaan geloven wat Albert Heijn altijd heeft gezegd: dat we een beetje vooroplopen. Maar met de innovatie kan het wel weer een tandje beter”, aldus AH-directeur Alfred Levi in het FD.

Albert Heijn wil daarom inniger met boeren en tuinders gaan samenwerken. Een hele omslag vergeleken met een jaar geleden. Toen ontstond fikse ruzie, toen Albert Heijn eenzijdig aankondigde een leverancierskorting van 2 procent op te leggen. LTO Nederland reageerde woedend en Albert Heijn bond daarop in, waarna beide partijen afspraken om de relatie tussen supermarkten en boeren in tuinders beter in kaart te laten brengen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl